Wetenschappelijk experiment 'becoming an iceman' 2013 en het beïnvloeden van het immuunsysteem!

Updated: Apr 19

Wil jij ook?

  • Meer energie

  • Minder last hebben van kou (betere thermoregulatie)

  • Gezonder gewicht / een betere vetverbranding

  • Geen overactief / disfunctioneel immuunsysteem

  • Minder last hebben van pijn

  • Supermenselijk gezond zijn

Lees dan in dit artikel verder hoe de kou hier dan juist bij kan helpen!


Hoe mijn warme koude ervaring begon

In 2013 kwam ik een advertentie tegen om mee te doen met een wetenschappelijk onderzoek. Nieuwsgierig sta ik in het leven dus ik dacht niet lang om mijzelf aan te melden. In dit onderzoek zijn 17 anderen en ik getraind door Wim Hof, ook wel bekend als 'The iceman'. Naast dat het een ontzettend leuke ervaring was heb ik enorme kennis opgedaan. Dit gebruik ik niet alleen voor mijn eigen welzijn, maar ook om mensen te helpen met paniekaanvallen, gezondheidsklachten, voor optimale gezondheid en het bereiken van een diepere connectie met henzelf en natuur. Wij zijn door Wim Hof in Polen getraind in ademhalingstechnieken, meditatie en koude blootstelling. Na deze training moesten we deze technieken toepassen in het Radboud ziekenhuis waarbij we een endotoxine (dode bacterie) ingespoten kregen. Het doel was om te bekijken of andere mensen, net zoals Wim Hof het (autonome) zenuwstelsel en immuunsysteem kunnen beïnvloeden.


"What doesn't kill us makes us stronger!"

Dat we ons autonome zenuwstelsel, immuunsysteem en daarmee gezondheid kunnen beïnvloeden is absoluut het geval! Uitgebreid was het resultaat in het nieuws, aangezien nu heel duidelijk werd vastgesteld dat een mens enorme invloed kan hebben op zijn lichaam via ademhaling en koude resulterend in veranderingen op het niveau van het zenuwstelsel en immuunsysteem. Dit resultaat is van grote waarde aangezien vele ziekten en gezondheid te maken hebben met een ontregeld / overactief zenuwstelsel en immuunsysteem. Daarnaast is het zo dat het lichaam getraind en gezonder wordt door kou net zoals sport dat doet. Het is op dit moment bekend dat kou de beste manier is om meer gezond bruin vet aan te maken. Hoe de training er uit zag en hoe het ons gezonder maakt kan je hieronder verder lezen.


Een impressie van de training in Polen - video en foto's


Het resultaat en wetenschappelijk artikel (bron - 6)

Bij de interventiegroep waarin ik zat was te zien dat de anti-inflammatoire stof IL-10 sneller toenam na toediening van de endotoxine en sterk correleerde met voorafgaande adrenalinewaarden die hoger waren in vergelijking met de controle groep die niet getraind was en de ademhalingsoefening niet deed. Daarnaast waren niveaus van pro-inflammatoire stoffen TNF-α, IL-6 en IL-8 lager in de interventiegroep. De bij ontstekingsprocessen behorende griep en ziekte verschijnselen waren bij de interventiegroep ook bijna niet aanwezig. De controlegroep lag daarentegen met koorts en rillingen in bed in als ontstekingsreactie op de endotoxine.


We hebben dus duidelijk invloed op het immuunsysteem en ontstekingsprocessen door middel van de 'Wim Hof methode'!


Rapportage van 'EenVandaag: Immuunsysteem is bewust te beïnvloeden (ice man)'


Gezonde effecten door de kou vanuit evolutionaire logica

De kou is voor homo sapiens niets nieuws. We komen nota bene uit een ijstijd die 115.000 jaar geleden begon en 11.700 jaar geleden eindigde. We zijn ervoor gemaakt om onszelf (af en toe) bloot te stellen aan stress door kou, hitte, beweging, dorst en honger. Deze evolutionaire logica wordt ondersteund door legio aan wetenschappelijke onderzoek. Deze natuurlijke manier van stress helpt ons on om de onnatuurlijke 'moderne' stress aan te pakken. Chronische stress door hypotheek, nieuws, projecten en psychosociale problemen wordt keihard onderbroken als een mens sport of in een ijsbad stapt. In tegenstelling tot chronische stress leiden voorgenoemde kortdurende stressoren wel tot activatie van allerlei regenererende epi-genetische processen en aanmaak van endorfines, anti-inflammatoire stoffen en een 'boost' van het immuunsysteem. Chronische stress is ongezond en kortdurende juist gezond!



Wit- vs bruinvet en het stimuleren van de aanmaak

We hebben naast het bekende witte vetweefsel ook bruin vetweefsel. Beide zijn belangrijk en gezond in een bepaalde mate en verhouding. Zo is bekend dat bruin vet helpt bij het verbranden van wit vet en het warm blijven. Kou stimuleert in de aanmaak van bruin vet en productie van energie. In 2009 werd bekend dat niet alleen baby's maar ook volwassen bruin vet hebben (1). De mate hiervan hangt van allerlei factoren af en bruin vet wordt gezien als een belangrijke en helpende factor in gezondheid. Voor bruin vet geldt eigenlijk hetzelfde als voor spierweefsel: “use it or lose it”. Als je bruin vetweefsel niet prikkelt, dan neemt het in volume af.


Bij ouderen is er vrijwel altijd minder bruin vetweefsel dan bij jongeren. Daarnaast zien we dat mensen met overgewicht minder actief bruin vet hebben in vergelijking met slanke mensen (2). In onderzoek is gezien dat wanneer proefpersonen afgekoeld werden ze tot wel 15% meer energie gingen verbruiken. Het mooie is, dat je echt niet hoeft te rillen en te bibberen van de kou om dit effect te krijgen. Het werkt al bij 17 of 18 graden, voor veel mensen is het voldoende om de verwarming 2 of 3 graden lager te zetten (2). Overigens is ook bekend dat capsaïcine, die bijvoorbeeld in pepers voorkomt bruin vet lijkt te activeren. We hoeven dus niet per se een mega koude ervaring te hebben om weer bruin vet te gaan aanmaken!


Meer mitochondriën en betere functie is meer energie!

Het mitochondrion wordt ook wel de energiecentrale van de cel genoemd. Hoeveel mitochondriën er in een lichaamscel zitten en hoe goed ze functioneren hangt van van hoe goed we voor ons lichaam hebben gezorgd. Vele ziekten waaronder kanker staan in verband met weinig in aantal en het niet goed functioneren van de mitochondriën in onze cellen (4,5). Dit heet mitochondriale disfunctie.


Net zoals sport verhoogt koude blootstelling genexpressie die te maken heeft met mitochondriale aanmaak en gezondheid van de mitochondriën. Deze genen die verhoogt geactiveerd worden zijn PGC-1α en Tfam (3).


Meer rode bloedcellen is meer energie!

Rode bloedcellen vervoeren in ons lijf de zuurstof dat in onze lichaamscellen door de mitochondriën wordt omgezet in energie.


Hypercapnia-hypoxie ademhalingstraining is onderdeel van de 'Wim Hof Methode'. Bij elite wedstrijdzwemmers is gezien dat door deze ademhalingstechniek, zelfs zij een 5,35% hogere rode bloedcel-concentratie in het bloed en een 10,79% stijging van de VO2max konden realiseren. Dit is voor sporters die al tot de rand toe getraind zijn natuurlijk een enorme toename!


Wim Hof Methode bij Artritis

Een studie heeft aangetoond dat een 8-weekse training in de Wim Hof-methode, ontstekingen effectief verminderd bij mensen die lijden aan axiale spondyloartritis, dat een typische chronische ontstekingsaandoening is.


De positieve resultaten laten zien dat in de eerste plaats is vastgesteld dat de Wim Hof Methode veilig is om te oefenen voor deze patiënten. Ten tweede werd een afname van inflammatie waarden gevonden voor degenen die getraind waren met de Wim Hof Methode in vergelijking met de controlegroep. Om preciezer te zijn: Er werd een significante afname van de bezinkings waarden (BSE) aangetoond, evenals een afname van de calprotectine waarden, hoewel de laatste geen statistische significantie bereikte. Wat betekenen deze afnames? Het geeft aan dat de ziekteactiviteit afneemt - hoe lager de ontstekingsniveaus, hoe minder ziek een patiënt met axiale spondyloartritis is. Ten slotte rapporteerden patiënten verbeteringen in ziekteactiviteit en kwaliteit van leven na de interventie.


Conclusie

De Wim Hof Methode is een evolutionair logische en door wetenschap onderbouwde training die ons gezonder en gelukkiger maakt en daarnaast ook helpt om ziekten om te keren. De gezonde effecten die kortdurende stressprikkels zoals sport en de Wim Hof Methode geven is een eindeloze lange lijst, wanneer men holistisch / systemisch redeneert. Wat de wetenschap vrij duidelijk aangetoond heeft, is dat de Wim Hof Methode waarin koude blootstelling, meditatie en koude blootstelling centraal staan, chronische ontsteking verlaagt en de hoeveelheid van mitochondriën, rode bloedcellen en bruin vet in het menselijk lichaam verhoogt.


Bronnen

  1. van Marken Lichtenbelt, W. D., Vanhommerig, J. W., Smulders, N. M., Drossaerts, J. M., Kemerink, G. J., Bouvy, N. D., Schrauwen, P., & Teule, G. J. (2009). Cold-activated brown adipose tissue in healthy men. The New England journal of medicine, 360(15), 1500–1508. https://doi.org/10.1056/NEJMoa0808718

  2. van der Lans, A. A., Hoeks, J., Brans, B., Vijgen, G. H., Visser, M. G., Vosselman, M. J., Hansen, J., Jörgensen, J. A., Wu, J., Mottaghy, F. M., Schrauwen, P., & van Marken Lichtenbelt, W. D. (2013). Cold acclimation recruits human brown fat and increases nonshivering thermogenesis. The Journal of clinical investigation, 123(8), 3395–3403. https://doi.org/10.1172/JCI68993

  3. Chung, N., Park, J., & Lim, K. (2017). The effects of exercise and cold exposure on mitochondrial biogenesis in skeletal muscle and white adipose tissue. Journal of exercise nutrition & biochemistry, 21(2), 39–47. https://doi.org/10.20463/jenb.2017.0020

  4. Luo, Y., Ma, J., & Lu, W. (2020). The Significance of Mitochondrial Dysfunction in Cancer. International journal of molecular sciences, 21(16), 5598. https://doi.org/10.3390/ijms21165598

  5. Chen E. I. (2012). Mitochondrial dysfunction and cancer metastasis. Journal of bioenergetics and biomembranes, 44(6), 619–622. https://doi.org/10.1007/s10863-012-9465-9

  6. Kox, M., van Eijk, L. T., Zwaag, J., van den Wildenberg, J., Sweep, F. C., van der Hoeven, J. G., & Pickkers, P. (2014). Voluntary activation of the sympathetic nervous system and attenuation of the innate immune response in humans. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(20), 7379–7384. https://doi.org/10.1073/pnas.1322174111

45 views0 comments

Recent Posts

See All