Eieren: Superfood tegen hart- en vaatziekte

Het verband tussen eten van verzadigd vet of cholesterol en hart- en vaatziekte wordt nog hardnekkig gelooft, ondanks dat goed wetenschappelijk onderzoek dit niet aantoont. Het voedingscentrum raad het eten van eieren af wegens het cholesterol. Er zijn weinig voedingsmiddel die zo bomvol vitaminen en mineralen zitten en is logisch, omdat er een kuikentje uit moet groeien. Het cholesterol dat er bijvoorbeeld in zit wordt door zowel mens als kuiken gebruikt als bouwstof voor allerlei hormonen, zoals testosteron. Zo had bijvoorbeeld een man van 88 die in zijn leven 25 eieren per dag at een gezond cholesterolprofiel (1).


Eieren die hoog zijn in omega 3

In de meeste voeding die wij eten zit een mate en verhouding van omega 3 en omega 6 vetzuren. Onderzoek laat zien dat deze verhouding in ons totale voedingspatroon doorslaggevend is in gezondheid, onstekingsprocessen en ziekte. De voeding die dieren eten heeft effect op het vlees of de eieren die zij produceren. D de omega-3 / omega 6 verhouding in eieren is te beïnvloeden door de kippen anders te eten te geven.


In een onderzoek (2018) waar de experimentele groep 3 'omega 3 eieren' per dag at voor 3 weken liet zien dat bloedvat (microvasculaire) functie verbeterde en bloeddruk, triglyceriden en ontsteking omlaag gingen (2).

Wanneer mensen gedurende 4 weken 4 'omega-3 eieren' per dag krijgen, nemen de totale cholesterol en LDL-C niet toe en triglyceriden (TG) ging omlaag. Omega-3 kan bovendien de LDL-deeltjesgrootte beïnvloeden, waardoor een verschuiving naar een minder atherogeen deeltje ontstaat, wat beschermend is tegen atherosclerose (2).


De onderzoekers concluderen dat studies tot nu toe positieve effecten laten zien en geen negatieve effecten van consumptie van eieren hoog in omega-3. Eieren hoog in omega 3 leveren ongeveer dezelfde hoeveelheid omega-3 op als één maaltijd met vis (2).


Geen eieren vergeleken met 'gewone' eieren en eieren hoog in omega-3

In een ander onderzoek waarin drie groepen mensen vergeleken zijn: geen eieren, eieren en eieren hoog in omega 3.


Het eten van omega-3-eieren toonde een verlaging van het totale cholesterol, triglyceriden en een toename van de HDL-cholesterol in vergelijking met het eten van geen eieren.


Ook werd er een significante verlaging van de bloeddruk en het insulineniveau waargenomen als gevolg van de consumptie van omega-3-eieren, wat aangeeft dat omega-3-vetzuren de insulinegevoeligheid verbeteren.


Aan de andere kant verhoogde gewone ei-inname de serumconcentratie van totaal cholesterol en triglyceriden, maar verlaagt het de bloeddruk. Er werd geconcludeerd dat de consumptie van met omega-3 verrijkte eieren een positief effect had op het cholesterolprofiel en de bloeddruk van patiënten met het metabool syndroom in vergelijking met normale eieren. De reden zit hem puur achter de mate van omega-3 en omega-6 en balans dat we in totaliteit binnenkrijgen.


Conclusie

Het eten van eieren die hoog zijn in omega-3 laat zien dat het een gunstig effect heeft op insulinegevoeligheid, ontsteking verlaagt, het cholesterolprofiel verbeterd en daarmee beschermend is tegen chronische ziektebeelden waaronder hart- en vaatziekte. Dit is omdat de deze eieren het omega-3/ omega-6 vetzuurbalans bevorderd en daarmee homeostase bewerkstelligt.


Een ei is gezond, echter is de totale mate van omega-3/ omega-6 in onze voeding doorslaggevend in ontstekingsprocessen en laaggradige ontsteking. Dit heeft niet zozeer te maken met cholesterol of verzadigd vet. De gewone eieren van vandaag zijn eigenlijk niet zo gewoon, omdat dieren normaliter helemaal geen natuurlijk dieet krijgen. Dit is meer verschoven naar een omega-6, wat ontsteking verhoogd. Eten wij weer deze eieren dan kan dit bijdragen aan een disbalans tussen de omega-3/ omega-6 vetzuren in ons lichaam.


Het is geen toeval dat onderzoek laat zien dat de inname van (voeding hoog in) omega-3 het risico vermindert op hartaandoeningen, remt de groei van prostaat- en borstkanker, vertraagt ​​het verlies van immunologische functies en is nodig voor een goede ontwikkeling of functie van hersenen en ogen (3).


Bronnen

(1) Kern Jr, F. (1991). Normal plasma cholesterol in an 88-year-old man who eats 25 eggs a day: mechanisms of adaptation. New England Journal of Medicine, 324(13), 896-899.


(2) Stupin, A., Rasic, L., Matic, A., Stupin, M., Kralik, Z., Kralik, G., Grcevic, M., & Drenjancevic, I. (2018). Omega-3 polyunsaturated fatty acids-enriched hen eggs consumption enhances microvascular reactivity in young healthy individuals. Applied physiology, nutrition, and metabolism = Physiologie appliquee, nutrition et metabolisme, 43(10), 988–995. https://doi.org/10.1139/apnm-2017-0735


(3) Lewis NM, Seburg S, Flanagan NL. Enriched eggs as a source of N-3 polyunsaturated fatty acids for humans. Poult Sci. 2000 Jul;79(7):971-4. doi: 10.1093/ps/79.7.971. PMID: 10901195.


14 views0 comments